PERSPECTIEF GOOISE MEREN 2018-X OPENBAAR VERVOER EN BEREIKBAARHEID

IS GOOISE MEREN VOOR IEDEREEN GOED BEREIKBAAR?
Het afgelopen jaar is er veel te doen geweest over het openbaar vervoer. De NS veranderde de dienstregeling van de treinen, waardoor er minder treinen ‘s avonds en in het weekend van en naar Amsterdam rijden en directe verbindingen richting Den Haag uit het spoorboekje zijn gehaald.

Ook was er veel te doen over de gewijzigde route van Connexxion in Muiden, waar de bushalte naar de parkeerplaats aan de rand van de kern werd verplaatst, waardoor het Muiderslot niet meer goed bereikbaar werd. Tevens was de busroute Muiden-Amsterdam en Muiden-Almere niet meer vanzelfsprekend, waardoor werkenden en scholieren creatieve oplossingen hebben moeten vinden. De gemeenschapszin in Muiden was groot, via appverkeer werden onderling lifts geregeld.

Bij beide wijzigingen bleek dat het College te laat bezwaar had aangetekend, waardoor we nu als gemeente alleen maar kunnen hopen dat de Provincie Noord Holland in 2019 opnieuw de route in Muiden wil bekijken en dat de NS eind dit jaar bereid is om de wijzigingen in dienstregeling terug te draaien.
Ook tussen de kernen (Bussum, Muiden, Muiderberg en Naarden) zijn betere (bus)verbindingen nodig voor de bereikbaarheid van voorzieningen.
Er is dus nog veel te verbeteren in de bereikbaarheid van, naar en in Gooise Meren.
Hart voor BNM heeft bij de perspectiefnotabespreking gevraagd om druk te blijven zetten op de NS om de dienstregeling onder de aandacht te houden.

SPOORSE DOORSNIJDING en SPOORBOEKLOOS RIJDEN
En hoe zit het met de spoorse doorsnijding? Van een verdiept of ondertunneld spoor is in Naarden-Bussum in ieder geval tot 2030 geen sprake. Daarna wordt er opnieuw gekeken.
Wel gaat de NS starten met spoorboekloos rijden op ons traject. In Vught worden ze er gek van… dat belooft nog iets voor de toekomst.

https://www.ad.nl/binnenland/elke-10-minuten-een-intercity-in-vught-worden-ze-er-gek-van~a58046ea/