Kwaliteit WMO- en leerlingenvervoer moet beter maar hoe?

Er zijn structurele klachten over de kwaliteit van het leerlingen vervoer speciaal onderwijs en het WMO-vervoer. Binnenkort wordt in de gemeenteraad het voornemen van de regio besproken om het doelgroepenvervoer (WMO vervoer en leerlingen vervoer) zelf te doen. Dit betekent dat de regio een eigen organisatie wil optuigen en mensen in dienst wil nemen om het vervoer zelf uit te voeren.

Hart voor BNM staat hier zeer kritisch tegenover. Uiteraard gaan we goed luisteren naar de argumentatie maar wat ons betreft leidt het laten uitvoeren van commerciële taken door de regio of de gemeente in de meeste gevallen niet tot lagere kosten of betere service. In tegendeel zelfs.

Hart voor BNM heeft ook vraagtekens bij de onpartijdigheid van het uitgevoerde onderzoek. Het is  gedaan door een adviesbureau dat zelf een taxibedrijf was dat voor de regio Gooi en Vechtstreek het doelgroepenvervoer uitvoerde. Dat was tot zij twee jaar geleden failliet gingen. En nu adviseert de  voormalig directeur van het failliete bedrijf dat de regio hetzelfde bedrijf intern op moet gaan zetten. Wij vinden dit een heel bijzondere werkwijze.

In het onderzoek naar de haalbaarheid van dit plan wordt zelfs als optie om efficiënter te kunnen werken genoemd dat het leerlingenvervoer en het WMO vervoer moet worden gecombineerd. Hierdoor zal er op de piektijdstippen van het leerlingenvervoer minder of geen WMO ritten mogelijk zijn.

Hart voor BNM wil zich sterk maken voor een oplossing die de beste kwaliteit voor een reële prijs gaat leveren. De leerlingen hebben zorgvuldige begeleiding nodig om goed te kunnen starten op school en WMO gebruikers willen graag een betrouwbaar vervoer.

Wij zijn benieuwd wat jullie van dit alles vinden.